Огляд останніх новин законодавства


Українських підприємців звільнять від сплати ЄСВ

ЄСВ – 2019 звітуємо за перший місяць Народні депутати пропонують позбавити українські ФОП від необхідності кілька разів сплачувати єдиний соціальний внесок.

Згідно з зареєстрованим у Верховній Раді законопроекту № 10012, якщо у ФОП крім його підприємницької діяльності є ще й основне місце роботи, платити соцвнесок йому не потрібно буде.

Правда, тільки за умови, що офіційний роботодавець виплачує йому щомісячний оклад понад встановленої мінімалки і справно оплачує ЄСВ.

Документом також пропонується спростити бізнесу ведення кадрової документації і, що ще важливіше, багаторазово зменшити розмір штрафних санкцій за порушення трудового законодавства, а саме:

  • якщо найманий працівник працює без підписання трудового договору або оформлений на неповну ставку, але за фактом трудиться весь робочий день – розмір штрафу хочуть знизити з -125 190 грн. до 20 865 грн. (за перший раз пропонують винести попередження, але зі сплатою всіх податків і зборів);
  • таку ж відповідальність пропонують внести і за виплату зарплат без сплати ЄСВ;
  • за недотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці – з 41 730 грн. до 4 173 грн .;
  • за недопуск інспекторів на підприємство або перешкоджання перевірці – з 417 300 грн. до 41 730 грн.

Змінені форми кошторисів, планів асигнувань, зведення та паспортів бюджетних програм діють від сьогодні

На минулому тижні ми писали, що Мінфін вніс зміни до форм кошторисів, планів асигнувань, паспортів бюджетних програм і ще багато інших змін.

Наказ 1209 від 29.12.2018 року опубліковано в Офіційному віснику України № 12 (12.02.2019)  Подавати зазначені документи від сьогодні необхідно на нових бланках.


Змінився порядок обліку призовників та військовозобов’язаних
Постановою КМУ від 06 02. 2019 р № 74 внесено зміни до деяких постанов Кабміну з питань військового обліку призовників та військовозобов’язаних.

Документом передбачено:

  • покладання на військові комісаріати завдань щодо забезпечення ведення Єдиного держреєстру військовозобов’язаних;
  • спрощення процедури проведення спеціальної перевірки стосовно осіб, які претендують на зайняття посад, які передбачають зайняття відповідального або особливо відповідального становища, та посад з підвищеним корупційним ризиком;
  • удосконалення порядку організації взаємодії місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій з військовими комісаріатами з питань військового обліку; удосконалення контролю за виконанням посадовими особами, призовниками і військовозобов’язаними встановлених правил військового обліку громадян України.

Критерії середнього підприємництва визначать у ГК

Оприлюднено для обговорення законопроект, яким передбачається доповнити ч. 3 ст. 55 Господарського кодексу (далі – ГК) у частині критеріїв віднесення суб’єктів господарювання (далі – СГ) до мікро-, малого, середнього або великого підприємництва.

Зокрема, пропонується:

  • визнати суб’єктами середнього підприємництва юросіб – СГ будь-якої організаційно-правової форми та форми власності, у яких середня кількість працівників за звітний період (календарний рік) не більше 250 осіб та річний дохід від будь-якої діяльності не перевищує суму, еквівалентну 50 млн євро, визначену за середньорічним курсом НБУ;
  • установити, що суб’єкт малого, у тому числі мікропідприємництва, середнього або великого підприємництва, який за показником річного доходу протягом двох років поспіль не відповідає критеріям, визначеним ч. 3 ст. 55 ГК, відноситься до відповідної категорії СГ за таким показником.

Також передбачається чітко визначити критерії віднесення СГ до різних категорій і груп для цілей:

  • Податкового кодексу (далі – ПК), державної підтримки малого і середнього підприємництва, статистичного обліку – застосовуються положення ч. 3 ст. 55 ГК;
  • бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності – СГ залежно від балансової вартості активів, чистого доходу від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг), середньої кількості працюючих можуть належати до мікро-, малих, середніх або великих підприємств за критеріями згідно з ч. 2 ст. 2 Закону від 16.07.99 р. № 996-ХIV;
  • захисту економічної конкуренції – CГ залежно від доходу, отриманого від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) за останній фінансовий рік, або вартості активів визнаються малими та середніми підприємцями згідно з абзацом п’ятим ст. 1 Закону від 11.01.01 р. № 2210-III.

Скорочено перелік видів контролю на митниці
Уряд скоротив перелік видів контролю, які здійснюються у пунктах пропуску через державний кордон та пунктах контролю.

Відповідну постанову «Про внесення змін до Положення про пункти пропуску через державний кордон та пункти контролю» прийнято на засіданні Кабміну. Внесені зміни дозволять привести норми Положення у відповідність до Митного кодексу.

Документ ухвалено для реалізації положень Закону № 2530 щодо запровадження механізму «єдиного вікна». З переліку видів контролю виключено санітарно-карантинний, екологічний, радіологічний контролі, та контроль за переміщенням культурних цінностей через державний кордон.

Отже, у пунктах пропуску через державний кордон заходи офіційного контролю проводяться в обсязі, необхідному для надання дозволу на пропуск товарів через митний кордон.

Заходи офіційного контролю – це фітосанітарний контроль, ветеринарно-санітарний контроль, державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров’я та благополуччя тварин, що проводяться згідно із законодавством України.


Почали діяти оновлені Міжнародні стандарти з фітосанітарних заходів 

Секретаріат Міжнародної конвенції захисту рослин (МКЗР) офіційно повідомив Держпродспоживслужбу про те, що за підсумками засідання 13-ї сесії Комісії з фітосанітарних заходів (2018) були прийняті переглянуті стандарти Міжнародні стандарти з фітосанітарних заходів (МСФЗ).

Були прийняті наступні стандарти:

1. МСФЗ №5 – «Глосарій фітосанітарних термінів»;

2. МСФЗ №6 – «Нагляд»;

3. МСФЗ №15 – «Регулювання дерев’яних пакувальних матеріалів в міжнародній торгівлі (Додаток 1 – Затверджені види обробки, пов’язані з дерев’яними пакувальними матеріалами (2018 г.) і Додаток 2 – Знак (маркування) і його використання (2018));

4. МСФЗ №42 – «Вимоги до використання  температурних обробок в якості фітосанітарних заходів». В обговоренні та прийнятті цих стандартів минулого року взяла участь і Україна.

Ці стандарти активно використовуються як фахівцями у сфері карантину і захисту рослин, так і виробниками, котрі стежать за тим, щоб їхня продукція відповідала міжнародному фітосанітарному законодавству. Стандарти доступні на всіх офіційних мовах МЗКР. Для детальнішої інформації ви можете скористатися посиланням.


Заплановано ввести додаткову ставку ЄСВ
Комітет з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення рекомендує Верховній Раді прийняти за основу законопроект № 9032 щодо введення підвищеної ставки єдиного соціального внеску для окремих категорій роботодавців.

Законопроектом пропонується змінити механізм відшкодування витрат Пенсійного фонду на виплату і доставку дострокових пенсій за віком на пільгових умовах шляхом встановлення для платників додаткових ставок єдиного соціального внеску у розмірі:

  • 15 % визначеної законодавством бази нарахування єдиного внеску – за осіб,
  • зайнятих повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за урядовим списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, зайнятість в яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах. 7 % визначеної законодавством бази нарахування єдиного внеску – за осіб, зайнятих повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці, за списком № 2.

Таким чином, пільгові пенсії за віком виплачуватимуться за рахунок підвищеного розміру єдиного внеску, який направляється до солідарної системи. У разі недостатності вказаних коштів, їх фінансування на суму, якої не вистачає для повного покриття витрат на виплату та доставку таких пенсій, здійснюватиметься за рахунок коштів Державного бюджету України.


В Україні спрощено порядок «будівельної амністії»

З 18 січня 2019 року набув чинності наказ Мінрегіону від 14.12.2018 № 342,  яким затверджені Зміни до Порядку проведення технічного обстеження і прийняття в експлуатацію індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків, господарських (присадибних) будівель і споруд, будівель і споруд сільськогосподарського призначення, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів з незначними наслідками (СС1), збудовані на земельній ділянці відповідного цільового призначення без дозвільного документа на виконання будівельних робіт.

Ці зміни направлені на спрощення та прискорення процедури «будівельної амністії».

На сьогодні з додатків до Порядку №158, затвердженого наказом Мінрегіону від 03.07.2018 №158, виключено інформацію про відповідність місця розташування об’єкта будівництва вимогам державних будівельних норм. Раніше така відмітка від місцевого органу містобудування та архітектури була обов’язковою.

Також передбачено можливість подання заяви про прийняття в експлуатацію самочинно збудованого об’єкта та всіх необхідних документів через електронну систему здійснення декларативних та дозвільних процедур у будівництві. Нині опрацьовуються технічні питання щодо можливості подачі відповідних документів. Крім того, внесені інші зміни, що удосконалили форми відповідних документів.


Нова термінологія щодо ЕЦП в Митному та Податковому кодексах
Комітет з питань податкової та митної політики рекомендує ВР прийняти за основу та у цілому законопроект № 8371 про приведення Податкового кодексу у відповідність до Закону «Про електронні довірчі послуги». Разом з тим, законопроект № 8372 щодо внесення відповідних змін до Митного кодексу рекомендовано прийняти лише за основу, оскільки в ньому не враховано необхідність уточнення формулювань щодо електронної форми документів (а саме – щодо накладення на електронні документи кваліфікованого електронного підпису) у цілому ряді норм Кодексу.

Крім того, не враховано зміни, внесені до Митного кодексу та ряду інших актів Законом щодо запровадження «єдиного вікна» на митниці.

З огляду на це, зміни, аналогічні передбаченим даним законопроектом, необхідно внести також до статті 331, частини першої статті 197, частини першої статті 257, частини восьмої статті 259, частини другої статті 264, частини другої статті 335 та Прикінцевих положень Митного кодексу, а також більш ніж до двадцяти інших законодавчих актів України.

Закон «Про електронні довірчі послуги» направлено на гармонізацію законодавства у сфері електронного цифрового підпису з положеннями Регламенту (ЄС) № 910/2014.

Закон спрямований на запровадження в Україні моделі та принципів надання електронних довірчих послуг ЄС, не руйнуючи системи взаємодії суб’єктів відносин у сфері електронного цифрового підпису, що склалась в державі. У зв’язку з цим законопроектами вводиться новий понятійний апарат, як то «кваліфікована електронна довірча послуга», «кваліфікований надавач електронних послуг», «кваліфікований електронний підпис чи печатка», «кваліфікована електронна позначка часу», «кваліфікований сертифікат відкритих ключів» тощо.

Джерело: uteka.ua