Як перетворити своє прізвище в торговельну марку? Правовий аспект


Психологи стверджують, що найприємніша мелодія для будь-якої людини – це звук власного імені. Не менш приємним є і звук прізвища, адже це частина самоідентифікації особистості.

 Через це багато хто намагається увічнити своє прізвище, випускаючи під ним продукт (Dolce Gabbana, Versace, «Залевський», «Бевза», «Сергієнко» тощо) чи надаючи послуги (Hilton). Спектр осіб, які працюють під своїм прізвищем, великий – від лікарів до політиків, від артистів до юристів. Проте щоб мати монополію на використання свого прізвища під певний продукт, недостатньо бути його носієм. Прізвище необхідно зареєструвати як торговельну марку.

Звернімося до букви закону України «Про охорону прав на знаки для товарів і послуг»: «Не реєструються як знаки позначення, які відтворюють прізвища, імена, псевдоніми та похідні від них, портрети і факсиміле відомих в Україні осіб без їхньої згоди».

Тож якщо особа є однофамільцем відомої людини, то необхідно брати її дозвіл на використання ТМ. Але не все так просто, як здається на перший погляд.

Прізвище як торговельна марка

Якщо є необхідність подати на реєстрацію своє прізвище як ТМ, це допустимо. Проте це прізвище не має асоціюватися з якоюсь відомою особою. Наприклад, якщо пан Петренко хоче зареєструвати торговельну марку «ПЕТРЕНКО» під юридичні послуги, то причиною для відмови може бути тільки наявність тотожних чи схожих уже зареєстрованих або поданих на реєстрацію прізвищ у цій сфері.

Але що робити, якщо під час проведення пошуку чи в процесі реєстрації з’ясовується, що прізвище «ПЕТРЕНКО» вже зареєстроване під юридичні послуги? Не можна займатися цією діяльністю під своїм прізвищем? Прізвище змінювати, чи що? Звичайно, ні, але як позначення, яке відрізнятиме ваші юридичні послуги від інших, необхідно придумати іншу назву. Оскільки в цьому випадку діє принцип першості.

Якщо ж прізвище «ПЕТРЕНКО» зареєстроване під юридичні послуги, а в іншої особи діяльність пов’язана зі спорудженням будинків, то таку торговельну марку можуть зареєструвати, адже діяльність цих осіб не перетинається, і споживача не буде введено в оману щодо осіб, які виробляють товари чи надають послуги.

Деякі політики думають, що, зареєструвавши ТМ, можна буде боротися з публікаціями, які заплямовують їхню репутацію. Проте в торговельної марки інша функція: виділити товар чи послугу серед інших, а робота з репутацією політика – це зовсім інша історія, і питання, пов’язані з цим фактом, регулюються Цивільним кодексом, а не законом «Про охорону прав на знаки для товарів і послуг»

Якщо подивитися на кількість прізвищ, зареєстрованих як ТМ, то їхня цифра досить значна. Серед позначень, які існують у реєстрі українського патентного відомства, є низка таких реєстрацій, як: Олещук Галина; Andrey Dedov; Оксана Корольчук; EKATERINA MIROSHNICHENKO і чимало інших.

Дуже люблять реєструвати свої прізвища як торговельні марки політики. По-перше, це престижно. По-друге, наявність прізвища як ТМ дає можливість отримати домен у зоні другого рівня – .UA. По-третє, роблять це з тією метою, щоб можна було запобігати використанню прізвища іншими людьми на різній продукції, зокрема і сувенірній.

Деякі політики думають, що, зареєструвавши ТМ, можна буде боротися з публікаціями, які заплямовують їхню репутацію. Проте в торговельної марки інша функція: виділити товар чи послугу серед інших, а робота з репутацією політика – це зовсім інша історія, і питання, пов’язані з цим фактом, регулюються Цивільним кодексом, а не законом «Про охорону прав на знаки для товарів і послуг».

Повертаючись до торговельних марок, у реєстрі знаходимо такі ТМ:

 1447849056

1447851591

Дизайнери і співаки також реєструють псевдоніми як ТМ:

1447849104

(зареєстрована на Тищенка Андрія Миколайовича);

1447849120

(зареєстрована на громадянина Російської Федерації Лепсверідзе Григорія Вікторовича).

Однофамілець

Що робити, якщо ви є однофамільцем відомої особистості? У кого брати дозвіл, якщо прізвище дано людині при народженні, і вона має право ним користуватися?

Кожен випадок розглядають індивідуально. Усе залежить від низки факторів. На перший план виходить діяльність, яку планують вести під цією торговельною маркою. Візьмімо ті ж юридичні послуги. Якщо у вас прізвище колишнього президента, скажімо «Кравчук», то, на мій погляд, проблем із реєстрацією не має бути. А ось виробництво вино-горілчаних виробів під цією торговельною маркою вже ставить під сумнів успіх цього заходу, адже може суперечити публічному порядку, принципам гуманності та моралі.

Декомунізація – наше все

Із набранням чинності закону «Про засудження комуністичного і націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» було внесено і зміни до закону «Про охорону прав на знаки для товарів і послуг». У зв’язку з цим кількість причин для відмови в реєстрації знаків для товарів і послуг збільшилася.

Відтепер серед причин для відмови в наданні правової охорони до об’єктів, які не підлягають охороні як ТМ, належать імена чи псевдоніми осіб, які обіймали керівні посади в комуністичній партії. Тому якщо вам «пощастило» бути однофамільцем вищевказаних осіб, то зареєструвати торговельну марку і здійснювати під нею господарську діяльність сьогодні неможливо.

Відоме прізвище як торговельна марка

Справа Висоцького

Є й такі заявники, які реєструють як торговельні марки не свої прізвища, а прізвища відомих людей, котрі вже завершили свій життєвий шлях.

1447850704

Наприклад, у лютому 2011 року було подано на реєстрацію заявку на торговельну марку «ВИСОЦЬКИЙ» під послуги кафе, барів, ресторанів. Заявником був пан Груша В.М. У процесі реєстрації було отримано попередню відмову. Причиною відмови стала суперечність публічному порядку, принципам гуманності та моралі, оскільки ТМ складається з прізвища відомого співака, композитора, актора, який зробив величезний внесок у мистецтво.

Проте заявник надав як мотивовану відповідь на користь реєстрації знака той факт, що його партнером по бізнесу є однофамілець, Висоцький Олексій Михайлович, який дав дозвіл на використання свого прізвища як торговельної марки. У підсумку таку ТМ було зареєстровано.

На думку автора, у цьому випадку відбулася підміна понять. Адже за законом, згоду мають давати відомі люди. А партнер по бізнесу пана Груші не є таким. Можливо, ця особа відома, але не широкій громадськості.

Продовжуючи тему Володимира Висоцького, варто навести як приклад шлях декількох ТМ, у яких так чи інакше трапляється це прізвище:

1. Торговельна марка «Галерея Висоцький», яку було подано наприкінці 2013 року і лише в серпні 2015-го було зареєстровано під послуги проведення виставок, конференцій тощо. Власником цієї ТМ став пан Коннов С.В.

Цьому позначенню також було відмовлено в реєстрації на вже згаданій основі. Проте заявник у своїй відповіді відомству навів, серед іншого, той факт, що заявник є засновником громадської організації «Галерея Висоцький», яка об’єднує шанувальників творчості поезії та авторської пісні Висоцького. Головною метою цієї організації є сприяння ознайомленню громадян із його творчою спадщиною та спадщиною інших авторів. Отже, реєстрація цієї ТМ ніяк не може призвести до порушення громадського порядку, принципів гуманності та моралі, адже популяризує це ім’я серед поціновувачів його творчості.

Відомство взяло ці аргументи до уваги і зареєструвало вказане позначення як торговельну марку.

2. Така ж доля спіткала й іншу торговельну марку того ж заявника vysotsky-gallery: подання на реєстрацію – попередня відмова в реєстрації патентного відомства – мотивована відповідь на користь реєстрації знака – позитивне рішення – реєстрація.

3. Проте дещо по-іншому склалася доля торговельної марки vysotsky, яку подав на реєстрацію знову-таки пан Коннов. Відмову було отримано на тій же основі, але справа дійшла вже до Апеляційної палати Державної служби інтелектуальної власності. Представник заявника знову пояснив причетність заявника до громадської організації «Галерея Висоцький».

Колегія Апеляційної палати вивчила і проаналізувала аргументацію сторін, після чого своєю ухвалою скасувала рішення Держслужби інтелектуальної власності та постановила зареєструвати як знак для товарів і послуг позначення vysotsky під послуги виставок, концертів та музейні послуги.

Ця реєстрація набула широкого резонансу в соціальних мережах серед фахівців в інтелектуальній власності – були як противники, так і прихильники цього рішення, оскільки при реєстраціях таких торговельних марок межа досить тонка.

Справа Гемінґвея

Також неоднозначно складаються долі торговельних марок із прізвищем відомого письменника Гемінґвея в США. Є низка зареєстрованих ТМ, у яких фігурує це прізвище, заявлених під виробництво меблів, човнів, ювелірних прикрас, взуття. Усього торговельних марок із цим прізвищем у США було подано близько 50, що свідчить про популярність цього прізвища.

Здебільшого такі ТМ успішно проходять реєстрацію, але були й відмови. Наприклад, відмовлено в реєстрації торговельної марки, яку було подано під послуги ресторанів, барів і пабів. Відмову було отримано унаслідок невідповідності публічному порядку і моралі, тому що, на думку Відомства з патентів і товарних знаків США, така реєстрація в очах громадян могла б зашкодити авторитету Гемінґвея, якого дуже люблять і поважають у США та інших країнах. І це незважаючи на відомий факт про те, що письменник любив випити і пив дуже багато. Можливо, тому торговельну марку HEMINGWAY було зареєстровано іншою компанією під виробництво алкогольних напоїв.

А судді хто?

Як визначити, відома особа в Україні чи ні? На перший погляд питання банальне. Проте з огляду на практику реєстрацій не зовсім зрозуміло, чому одні прізвища проходять реєстрацію без проблем, а іншим відмовляють.

Візьмімо кілька прикладів з української практики.

  1. «БОГДАН ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ» (торгову марку подано під алкогольні напої). Під час проведення кваліфікаційної експертизи попередньої відмови не було винесено, ТМ успішно пройшла реєстрацію.
  2. «АННА ПАВЛОВА» (подано під усі послуги 35, 41 класів, пов’язані як із послугами артистів, так і з послугами, далекими від концертної діяльності, наприклад послуги бухгалтерів). Цій ТМ було відмовлено у реєстрації, оскільки це позначення асоціюється з великою російською балериною і з цієї причини суперечить публічному порядку, принципам гуманності та моралі. І незважаючи на те, що це ім’я/прізвище, на відміну від імені Богдан Хмельницький, дуже поширене як в Україні, так і в РФ і асоціюється не тільки зі знаменитою балериною, реєстрація не відбулася.

Постає запитання: невже Богдан Хмельницький зробив менший внесок в історію, ніж Анна Павлова?

Як бути із суспільним надбанням?

Справа Казанови

В українській судовій практиці була унікальна справа, відома під назвою «Справа Казанови». Із позовом до Господарського суду звернулася компанія, яка просила суд визнати свідоцтво на торговельну марку Casanova недійсним, оскільки знак відтворює прізвище відомої, зокрема і в Україні, особи.

Крім того, відтворює назву і персонаж добре відомих в Україні творів науки, літератури, мистецтва і порушує положення закону України «Про авторське право і суміжні права», оскільки цю ТМ зареєстровано без згоди власників авторського права і їхніх правонаступників.

Було призначено судову експертизу, яка встановила, що це позначення справді відтворює ім’я особи – Джакомо Джироламо Казанови, яке перейшло у суспільне надбання. Експертизою було також установлено той факт, що свого часу Казанова написав 12 книжок, і це може свідчити про значну популярність цієї особи. На основі цього суд зобов’язав Державну службу інтелектуальної власності внести до держреєстру дані щодо визнання цього свідоцтва недійсним.

Незважаючи на абсурдність ситуації, адже ні Джакомо Казанові, ні його правонаступникам авторських прав не вдалося, народившись у XVIII столітті, дожити до наших днів, Київський апеляційний суд залишив рішення без змін, і тільки Вищий господарський суд скасував рішення першої інстанції та апеляції. На сьогодні діє декілька торговельних марок Casanova, зареєстрованих під послуги виробництва меблів, продуктів харчування, послуг реклами та продажу, а також послуги кафе, барів, ресторанів.

Загалом, можна помітити, що ситуацій, пов’язаних з “перевтіленням” прізвища в бренд, – безліч. Як і варіантів виходу з них. У кожному конкретному випадку рішення патентного відомства передбачити складно, однак, за належного рівня наполегливості та наявності зважених аргументів, цілком реально домогтися позитивного рішення. Сподіваємося, що це буде саме ваш випадок.

forbes.net.ua

Sharing is caring!

Коментарі


    Залишити відповідь

    Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *